… å stöRst bårte ållihåopen jär tjärleijka.

AnnaHä kan ju et finnes naijn som ha misse vo da: hä jär ida. I hoppes konna djiva i anne perspektiv opa dagen jen än fin-kaken, blommen å ander statusgrejen.

I Skrefta stå ‘e å läsa att ”stöRst bårte ållihåopen jär tjärleijka” å för mä jär begreppe den synonymt vä vo man dj:är för ander hvor da, å vo man vell att ander sko djära för eijn schöLw.  Hä jär et bara å äLsk ‘n ka:r hel kwi’inn, hel ba:na sijn. Hä jär att förstå att djiva jär bätter än å få å hä dö djä:r för ander få dö åt naijn ga’ang bårte naijn a’ann då dö behö:v hjöLpa – Karma, säij ‘n de:l, what goes around comes around å pay it forward  säij ander.

Så, vo handel häjna inlägge om då? I waller, för I vejt et vore I sko konna euttröck vöre tacksam I jä:r att hä fensch döm som dji:v bårte sä schöLw i förvä:g åt ander. I hav naijn i min närheijt som precis ha fått i noijtt hjä’äRt bårte naijn som et länger behö:v ‘e. 

Häijn vä organdonation jär stort. Störste bårte hä man kan tänk sä. Att djiva fast man et få våra vä å sij resulta:te. Hä legg ‘n tragedi bake, man få et gLöm bårt hä, men hä fennsch å ‘n tjärleijk dell ”nästan”.  Hä: jär väRt å fi’ijr. I veijt vo jä konna djära – gå in opa ne:te å anmälen jä som djivar om åoLöcka sku våra fra:am. Lämmen et i töcke beschLeut åt döm som sö:r. Varen aktiv! I ha skreve opå, ellrena men ha skreve opå.

(Å ho:n som et ha skreve opå, kåm å done:r hon å, för om den dagen kåm så jär e je:g som bestäm.) 

Lev å må!

 

Författare: Nalta waller

I ha honne va'aL 47. I båo opa Storfors lave to ba:n som gnäppas jämt men som våra gullat ötemilla.

4 reaktioner till “… å stöRst bårte ållihåopen jär tjärleijka.”

  1. Helt rätt. Kan man tänka sig att ta emot ett organ, kanske man kan tänka sig att ge. Fina och tänkvärda ord Suzanne. ❤ Kram oppå dä!

  2. Jag hoppas du aldrig slutar skriva den här bloggen. Hit kommer jag och läser när jag har hemlängtan och saknar mina morföräldrar som gått ur tiden, som pratade pitemål med mig när jag var liten. Dessvärre är jag inte så bra på att prata det själv men förstår det väldigt väl. Mången tack till dig, du är guld värd.

Lämna en kommentar