E steg framåt jär e framsteg

En rägna dag som han i går  förd vä sä att I hadd I ståora problemom vä å list eut vo I skult skrijv som inlägg idag ine bLågga jen. I funde:re en stand om I skul tåga opp häjn vä vo man sko vijs sörlänninga då döm häls opå – hä finnsch ju nagar ställom som våra bra å ander som et våra så råoli ine kommun våre. Då I då tänkt opa turista så börd I naturlitvijs å tänk opa husvagna å vöre I håta att tjö:r bakätt döm om sommarn för döm tjö:r mitta vägen å håll väl omkreng 70. Opa E-fira!! I va:L nestan sint då I tänk opå döm å då gå hä et å mede:l sä så bra.

Då kåm en in, Han I båo lave å rädde mä. Som I ha berätte tidigare så jär’n et nagar bra semesterplane:rar, å han jär gåode då:Li då hä djäll å våra romantisk å vijs tjänschLen. I ha fått blommen å’n eijn enda ga’ang under snart femtan år – I räcken et gangen I ha påmint’n om att han nöges tjö:p bLommen åt måora hansch opa Mors Da, för dellåmägen han kåm ihog mä en töcken ga’ang. I ha sakt, niehundraaLitan ga’ng, att eijtt bra sätt å vijs oppskattning jär å giva n’bLom  åt mä. Hansch argument att en et kåm i hog töcke waller, hå:L ett vattne eijnsch naLta. Vorenda jul å vorenda  ga’ang I foiL åra så nöges I säg eksakt vo I ö’önschk mä, för den ga’anga han feck orn en present schöLw så ga:v en mä en förlängningskabelsnorr åt väksthuse mett. I tråo et att I tåLa vän opa to vecko – å I kåm åller å förlåt’n för hä heller.

Dellbaks dell bLommen. I dag då’n ha vöre åt sta:n ätt jobbe så gick en förbi en bLomaffär i LeuLsta:n. (Förschtå: jä vorsch häjn håll å bära å). Han gick in å skul tjö:p mä bLommen, men tweijke då’n såg vöre mötje sorta hä fannsch å väLe bLann. I feck inga bLommom ida heller, vo I feck var tri presentkort på fämte kråon hwor.  Som vanlit få I gå å tjö:p mä bLommen schöLw. För att et breut ihåop så räcken I häjna som i stort framsteg ine relaschåon våre. Om ändå I visst vöre I sko få’n å heva bort socken sijn bårte goLve.

Författare: Nalta waller

I ha honne va'aL 43. I ha to ba:n som gnäppas jämt å 'n ka:r som åller jär heijm. I jär 'n språklä:rar å I töck om då I få schLappen å.

2 thoughts on “E steg framåt jär e framsteg”

  1. Hahaha……jag har oxå bara fått blommor spontant en gång av min romantiska sambo. Det var när jag fyllde 20 år…..jag fotade den fina buketten och brukar titta på kortet ibland. Jag glömmer heller aldrig när han hade varit iväg med dottern för att hon ville ge mig blommor när jag fyllde år. Hon började gråta när hon sträckte fram de inslagna blommorna och när jag öppnade pappret så förstod jag varför……det var en nästan helt död tulpanbukett. Det ramlade lös blad när jag skulle sätta dem i en vas och dottern stortjöt. Min kära sambo tittade på mig och sa lite ursäktande…..det var det enda som fanns……men de var billiga!!!!

Kommentera

